کد مطلب:212756 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

فضیلت زیارت قبر امام حسین
نویسنده گوید: فضیلت زیارت امام حسین (ع) بسیار است، و برای كسی كه «زار قبر الحسین و هو یعلم انه امام من قبل الله مفترض الطاعة علی العباد» [1] - زیارت قبر امام حسین (ع) نماید، و بداند كه او امامی است از جانب خدا، و پیروی اش بر بندگان واجب - و عارفا بحقه باشد [2] ، و زیارت او، نه از روی خود بینی و هوس و تظاهر و شهرت طلبی [3] ، بلكه فقط به خاطر خداب باشد [4] ، از حد وصف بیرون است.

در روایات بسیار وارد شده كه زیارت آن حضرت معادل حج و عمره [5] ، و جهاد [6] ، بلكه بالاتر و افضل است [7] ، و باعث آمرزش [8] ، و آسان شدن حساب [9] ، و رفع



[ صفحه 316]



درجات [10] ، و اجابت دعوات [11] ، و موجب طول عمر [12] ، و حفظ بدن و حفظ مال [13] ، و زیاد شدن روزی [14] ، و بر آمدن حاجات [15] ، و رفع اندوه و گرفتاریهاست. [16] .

و ترك زیارت آن حضرت، سبب نقصان دین و ایمان [17] ، و ترك حق بزرگی از حقوق پیغمبر (ص) است. [18] .

كمتر پاداشی كه به زائر قبر شریف داده می شود آن است كه: گناهانش آمرزیده شود، و حق تعالی جان و مالش را حفظ كند تا او را به اهلش برگرداند، و چون روز قیامت شود، حق تعالی او را بیش از دنیا حفظ خواهد نمود. [19] .

و در روایات بسیار وارد شده كه زیارت آن حضرت غم را زائل می كند، و شدت جان كندن و قول قبر را برطرف می سازد. [20] .

و هر مالی كه در راه زیارت آن حضرت مصرف گردد، حساب می شود برای او، هر درهمی هزار درهم، بلكه ده هزار درهم [21] ، و بهتر از آن، رضای پروردگار، و دعای محمد (ص) و آل محمد (ع) می باشد. [22] .

و چون رو به قبر آن حضرت رود، چهار هزار ملك از او استقبال كنند، و چون برگردد، از او مشایعت نمایند [23] و پیامبران و اوصیاء ایشان و ائمه معصومین و ملائكه سلام الله علیهم اجمعین به زیارت آن حضرت می آیند [24] ، و برای زوار آن حضرت دعا



[ صفحه 317]



می كنند، و ایشان را بشارت های خوب می دهند [25] حق تعالی پیش از اهل عرفات به سوی زائرین قبر امام حسین (ع) نظر رحمت می فرماید [26] و هر كسی در روز قیامت آرزو می كند كه كاش زائر آن حضرت می بود، از زیادی كرامت و بزرگواری ایشان در آن روز. [27] .

روایات رد این باب بی شمار است، و اختلاف احادیث در مقدار ثواب بستگی به: اختلاف اشخاص زائر و درجه معرفت آنان به امام؛ و اختلاف زمانها: زمان آزادی یا زمان منع زیارت، فصل مساعد یا فصل سختی، ایام زیارت مخصوصه یا غیر آن؛ و اختلاف مكان ها: دوری و نزدیكی، و وسایل حمل و نقل؛ و اختلاف حالات و مراتب اخلاص و نیت ها دارد.

در این جا ما به نقل یك روایت اكتفا می كنیم:

كلینی، ابن قولویه، و صدوق، به سندهای معتبر، از ثقه جلیل القدر معاویة بن وهب بجلی كوفی روایت كرده اند كه گفت: وقتی به خدمت حضرت امام جعفر صادق (ع) رفتم، دیدم آن حضرت را كه در مصلای خود مشغول نماز است، نشستم تا نمازش تمام شد، شنیدم كه مناجات می كرد، با پروردگار خود، و می گفت: ای خداوندی كه مخصوص گردانیده ای ما را به كرامت، و وعده داده ای ما را شفاعت، و علوم رسالت را و ما را، مخصوص به وصیت پیغمبر (ص) گردانیده ای، و علم گذشته و آینده را به ما عطا كرده ای، و دل های مردم را به سوی ما مایل گردانیده ای،

«اغفرلی و لاخوانی و زوار قبر ابی الحسین بن علی صلوات الله علیهما»، بیامرز مرا و برادران مرا و زیارت كنندگان قبر ابی عبدالله الحسین علیه السلام را، آنان كه مصرف كردند مال خود را و از شهرهای خود بیرون آمده اند برای رغبت در نیكی به ما و به امید پاداشهای تو در صله به ما، و شاد گردانیدن پیامبر تو، و اجابت نمودن امر ما، و برای خشمی كه بر دشمنان گرفته اند، و مقصود ایشان خشنودی تو است.

پس، خداوندا، ایشان را از جانب ما، به خشنودی پاداش ده؛ و آنان را در شب و روز حفظ فرما، و برای خانواده ایشان كه به جای گذاشته اند بهترین جانشین باش، و ایشان را از شتر هر ستمكار جبار معاندی، از ضعیف و قوی، و شر شیاطین جن و انس حفظ فرما؛ و به آنان بیش از آن چه از تو امید دارند عنایت فرما. آنان ما را بر فرزندان و خویشان ترجیح دادند



[ صفحه 318]



و به خاطر ما متحمل غربت و دوری از شهر و دیار خود گشتند.

بارالها! دشمنان ما، ایشان را سرزنش می كنند و با وجود این از زیارت دست برنمی دارند.

سپس عرض كرد: «فارحم تلك الوجوه التی غیرتها الشمس و ارحم تلك الخدود التی تقلبت علی قبر ابی عبدالله علیه السلام...»، پس رحم كن بر آن صورتها كه از تابش آفتاب متغیر گردیده، و بر آن گونه ها كه بر قبر امام حسین (ع) قرار گرفته... [28] .


[1] وسائل الشيعه، ج 10، ص 322.

[2] كامل الزيارات، باب 54 - وسائل الشيعه، ج 10، ص 319 - ثواب الاعمال، ص 111.

[3] كامل الزيارات، باب 57 - وسائل الشيعه، ج 10، ص 347 و ص 389.

[4] تهذيب الاحكام، ج 6، ص 44 - وسائل الشيعه، ج 10، ص 390.

[5] وسائل الشيعه، ج 10، ص 332 - ثواب الاعمال، ص 111.

[6] وسائل الشيعه، ج 10، ص 355.

[7] فروع كافي، ج 4، كتاب الحج، ص 581 - 580 - ثواب الاعمال، ص 112 و ص 115 و ص 118 - وسائل الشيعه، ص 347 تا ص 356.

[8] فروع كافي، ج 4، ص 582 - ثواب الاعمال، ص 111 - وسائل الشيعه، ج 10، ص 319، ص 320 و ص 325 و ص 326.

[9] كامل الزيارات، باب 44 - وسائل الشيعه، ص 356.

[10] كامل الزيارات، باب 46.

[11] ثواب الاعمال، ص 117.

[12] وسائل الشيعه، ج 10، ص 322.

[13] تهديب الاحكام، ج 6، ص 42.

[14] وسائل الشيعه، ج 10، ص 322 و ص 346.

[15] وسائل الشيعه، ج 10، ص 323 و ص 328.

[16] كامل الزيارات، باب 69، بحارالانوار، ج 101، ص 45.

[17] كامل الزيارات، باب 78 - وسائل الشيعه، ج 10، ص 336 - 334.

[18] وسائل الشيعه، ج 10، ص 333 و ص 346.

[19] كامل الزيارات، باب 49، ص 133 - ثواب الاعمال 7 ص 116.

[20] هدية الزائرين، محدث قمي، ص 80.

[21] وسائل الشيعه، ج 10، ص 334، ص 344 و ص 375.

[22] كامل الزيارات، باب 46، ص 128.

[23] فروع كافي، ج 4، ص 582 - 581 - ثواب الاعمال،، ص 114 - 113.

[24] مقتل الحسين (ع)، خوارزمي، ج 2، ص 169.

[25] كامل الزيارات، باب 40 و باب 41 - بحارالانوار، ج 101، ص 51.

[26] ثواب الاعمال، ص 116.

[27] بحارالانوار، ج 101، باب 29.

[28] فروع كافي، ج 4، كتاب الحج، ص 583 - 582 كامل الزيارات، باب 40، ص 116 - ثواب الاعمال، ص 120.